X
X
Menu główne
Menu kategorii
facebook

Droga do udanej sprzedaży, rozpoczyna się od wyglądu sklepu

21 maja 2020

Spójna kolorystyka i cała ogólna estetyka to zarówno ważna część witryny internetowej, jak i sklepu stacjonarnego. Jak zaaranżować sklep stacjonarny, aby zachęcał potencjalnych klientów?

1. Metraż i układ

Jeśli planujemy otworzyć sklep lub wyremontować już istniejący to musimy zweryfikować układ naszego sklepu. Na początku wydaje się to dość proste i logiczne. Niemniej ważne jest rozplanowanie wszelkich szczegółów. Sklep musi wyznaczać drogę klientowi do kilku szczególnych miejsc. Układ musi być jak najbardziej logiczny i prosty. Tak, aby bez problemu trafić do kasy, czy przymierzalni, Drogę wyznaczają półki, regały i stoliki (w zależności od rodzaju sklepu). To wszystko zależy od tego co chcemy sprzedawać. Jeśli jesteśmy właścicielami sklepów z zabawkami, to powinniśmy zaprojektować tak pomieszczenie, aby regały z produktami stanowiły rzędy. To stary, ale sprawdzony sposób na zaplanowanie powierzchni użytkowej sklepu. Dla osób kreatywnych poleca się stosowanie tak zwanego „układu o nieograniczonym przepływie” - taki układ możemy spotkać między innymi w sklepach obuwniczych i z ubraniami. W tym układzie, do produktów możemy docierać z różnych stron.

2. Strefa wejścia

To właściciel sklepu powinien sterować drogę klienta do kasy i dbać o to, aby pobyt w jego sklepie był jak najdłuższy. Dlatego warto jest zadbać o samą strefę wejścia, zwaną przez ekspertów strefą dekompresji. To tam dokonuje się wybór, który wpływa na sprzedaż. Badania pokazują, że nawet 95 % odwiedzających zatrzymuje się na wejściu i dokonuje wyboru, czy chce iść dalej. Dlatego tak ważne jest zadbanie o estetykę i pierwsze wrażenie. Nie bez przyczyny warto tam umieścić sprzedażowe hity, promocyjne rzeczy lub przecenione produkty. Nie zapominając, że mają one zachęcić do wejścia a nie odstraszyć.

3. Wygląd

Sklep powinien być zachowany w stylistyce pasującej do branży dziecięcej. Ważna jest odpowiednia gra światłem oraz zastosowanie luster. Sklep powinien zachęcać do wejścia również odpowiednim zapachem. Najlepiej, aby to był zapach charakterystyczny dla tego miejsca. Dużą rolę w sklepach z ubraniami będą odgrywały manekiny lub skompletowane stylizacje. Półki na zabawki nie powinny być wysokie. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że osoba która nie będzie mogła dosięgnąć jakiegoś produktu, po prostu go nie kupi. Ważne jest też przeanalizowanie, czy nie zaadaptować jakiegoś miejsca do zabawy dla dziecka. Sklepy, w których można obejrzeć bajkę lub zagrać w grę są częściej odwiedzającymi miejscami.

4. Porządek

I tu nie chodzi o porządek na półkach – to sprawa oczywista. Należy umiejętnie układać sprzedawane produkty, tak aby ułatwić klientom zakup. Do sklepu z zabawkami nie przychodzą jedynie obeznani w temacie rodzice, ale także osoby, które totalnie nie znają się na tej branży. Dlatego warto im ułatwiać zakupy i układać produkty/zabawki/ubrania dzieląc je na kategorie. Dla przykładu wieszaki z ubrankami warto dzielić przede wszystkim na płeć. Dobrze jest też pójść o krok dalej i oddzielić część dla niemowlaka, dwulatka i przedszkolaka. Wbrew pozorom chaos i nieznajomość rozmiarów może wywoływać irytację wśród klientów. W przypadku zabawek proponuje się również stosować odpowiednie kategorie wiekowe. Tak, aby klient nie musiał sprawdzać każdej zabawki i szukać naklejki o wieku dziecka, który może się daną zabawką bawić. W większych sklepach można zastosować podziały tematyczne. Właściciel sklepu powinien także umieścić jakieś przedmioty przy kasie. Na pewno znajdzie się klient, który pod wpływem impulsu zakupi coś z rzeczy znalezionych tuż przy niej. Warto w sklepach stosować także odpowiednie meble – mają one eksponować asortyment, a nie sprawiać, że staje się niewidzialny.

Należy mieć też na uwadze, że klient porusza się po sklepie zazwyczaj w przeciwnym kierunku do wskazówek zegara. Dlatego warto przemyśleć, co w tym kierunku należałoby umieścić.

Tak naprawdę każde innowacyjne, kreatywne podejście będzie dużym plusem w aranżacji sklepu. W tej branży jest tak duża konkurencja, że warto pomyśleć nad każdym detalem.

autor tekstu: Daria Kania-Baran
Opublikowane przez: Joanna Łuczkowska
x
Zapisz się do newslettera