X
X
Menu główne
Menu kategorii
facebook

Jak być liderem w czasach kryzysu i zapewnić płynność finansową firmy? - enkids

03 Wrz 2020
źródło: materiały prasowe

Definicji lidera jest wiele. Niemniej, zdecydowanie jest to osoba/firma, która podejmuje trudne decyzje, nie chowa głowy w piasek, dba o pracowników i zapewnia płynność finansową firmy. Taki właśnie powinien być skuteczny lider, który mimo kryzysu walczy, aby utrzymać firmę nad powierzchnią. 

Analizę tej definicji oprzemy na przedstawieniu firmy enkids.

enkids to wirtualna szkoła języka angielskiego dla dzieci. Powstała w lipcu 2019 roku. Od tamtej pory zatrudnia 15 pracowników i kilkudziesięciu nauczycieli języka angielskiego. Zespół enkids rozsiany jest po całym świecie. Pracownicy szkoły łączą się zdalnie ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Polski, Hiszpanii, Francji, Grecji, Wielkiej Brytanii, Malawi, RPA, Filipin, Tajlandii, Indii, Chin, Pakistanu i Kostaryki.

enkids zaczęło odczuwać skutki kryzysu już w styczniu. Alicja Szałas, założycielka startupu, wyjaśnia, że już wtedy jej pierwsi pracownicy zaczęli być objęci lockdownem. W międzyczasie kilkoro nauczycieli w Australii zostało ewakuowanych z obszarów objętych pożarami, a na Filipinach doszło do dużej erupcji wulkanu.

"Później Wielka Brytania opuściła Unię, co dla nas oznaczało dużą niepewność wśród nauczycieli z Wysp. W lutym epidemia objęła Włochy, gdzie mieszka grono naszych uczniów. W marcu wielu naszych pracowników utknęło poza granicami kraju. Jedna z naszych pracowniczek od miesięcy nie widziała męża. W tej chwili napięta sytuacja polityczna za oceanem odbija się na poczuciu bezpieczeństwa amerykańskiej części naszego zespołu" – wyjaśnia założycielka enkids.

Prowadzenie takiego zespołu okazało się najtrudniejszym zadaniem w czasie pandemii. Mimo to kryzys spowodowany koronawirusem zbliżył do siebie członków zespołu enkids. Dla wielu z nich wirtualna społeczność firmy stała się nie tylko odskocznią od rzeczywistości, ale i źródłem wsparcia.

Ale to nie podejmowanie decyzji jest najtrudniejsze w zarządzaniu zespołem w kryzysie. Zdaniem Alicji Szałas, znacznie trudniejsze jest uświadomienie sobie własnej siły. Wyjaśnia, że samodzielne macierzyństwo nauczyło ją, że szczęśliwa mama to szczęśliwe dziecko. Z firmą jest tak samo. Szczęśliwy founder to szczęśliwa spółka. Do tego ważna jest transparentna komunikacja, zarówno z samym sobą, jak i z zespołem. Lider musi być świadomy, kiedy walczyć, a kiedy odpocząć.

"Rolą lidera jest danie zespołowi wiary i nadziei, zapewnienie poczucia stałości, pewności i bezpieczeństwa. Wiem, że dla wielu moich pracowników to, że codziennie rano wstawali i łączyli się zdalnie do pracy na 8 godzin, było sposobem na zachowanie równowagi psychicznej. To była ich rutyna, bezpieczny element stały w sytuacji, kiedy świat zdawał się walić. Dla moich pracowników mam otwarty kalendarz, w każdej chwili – bez pytania – mogą zarezerwować kwadrans i usiąść ze mną przy kawie. Takiego samego podejścia oczekuję od wszystkich osób na stanowiskach menadżerskich" – mówi Alicja Szałas.

Do tej pory pandemia pomogła firmie zoptymalizować i automatyzować wiele z działań. Dla enkids ten kryzys zaczął się o wiele wcześniej niż w Polsce i pewnie potrwa aż ostatni na świecie pacjent opuści szpital. Ogromnym plusem szkoły enkids jest to, iż od dawna ma wypracowane procedury, procesy, a podręcznik pracownika zaczyna się od zasady „Embrace uncharted territory”. W momencie nieprzewidzianych okoliczności każdy pracownik wie, czego się spodziewać, kto dowodzi okrętem i gdzie jest miejsce zbiórki. Wie, że enkids idzie drogą i ta droga ma cel. Dlatego ze spokojem może przejść do kolejnego punktu podręcznika – „Create magic”.

enkids w lipcu skończy rok. Obecnie, spółka ponownie startuje po lockdownie od zera - od pierwszego pracownika, od pierwszej lekcji, pierwszej wpłaty od klienta. Jednakże, są zaprawieni w boju i nabrali apetytu na więcej – czas na nowe rynki, większą automatyzację, duże cyfry i inwestorów, którzy razem z nimi odpowiedzą na rosnące zainteresowanie, ze strony rynku.

Polecamy także:

5 błędów, które zabijają konwersję w Twoim sklepie internetowym!

Opublikowane przez: Joanna Łuczkowska
x
Zapisz się do newslettera