X
X
Menu główne
Menu kategorii
facebook

Licencja – skuteczny sposób na zwiększenie sprzedaży

18 Cze 2020
artykuł ekspercki

Jak zwiększyć zainteresowanie ofertą oraz wyniki sprzedażowe? Jak tworzyć efektywne kampanie marketingowe i aktywności retail? Odpowiedź na te pytania jest bardzo prosta: licencja!

Licencja jest doskonałym nośnikiem wizerunku marki i wyjątkowo skutecznym narzędziem sprzedażowo-marketingowym – nostalgiczne, pozytywne skojarzenia związane z bohaterem licencyjnym zwiększa zainteresowanie produktu/ marką z jego udziałem. Licencja jednocześnie buduje unikalną więź z konsumentem.

Licencja to czasowe przeniesienie praw do używania nazwy, wizerunku, marki czy logo, które zostały oficjalnie zastrzeżone i które są chronione prawnie. Licencjonowanie ma miejsce wówczas, gdy mamy do czynienia z bezpośrednim wykorzystaniem postaci lub znaku graficznego. Istnieją różne rodzaje licencji – klasyczny przykład to produkt licencyjny, czyli użycie postaci licencyjnej na produkcie i/lub na jego opakowaniu. Kolejny przykład to produkt licencjonowany kobrandowany. Tu postać licencyjna jest użyta na produkcie i/lub jego opakowaniu, jednocześnie współistniejąc z własnym brandingiem licencjobiorcy. Wyróżniamy także relację direct-to-retail, w której detalista jest jednocześnie licencjobiorcą i dystrybutorem produktu, gdzie licencjobiorca sprzedaje produkty licencyjne we własnych sklepach. Innymi przykładami mogą być promocja z gadżetami licencyjnymi oraz program lojalnościowy. Licencjobiorca może, ale nie musi, wykorzystać licencję na opakowaniu, natomiast za pomocą gadżetów licencyjnych promuje swoje produkty bądź usługi. Na licencji coraz częściej bazują też programy lojalnościowe – komunikacja i nagrody w takim programie to szyte na miarę rozwiązania, których bohaterami są postaci licencyjne. Ciekawym rozwiązaniem jest tzw. clip licensing, polegający na skorzystaniu z istniejącej animacji bądź fragmentów filmów, muzyki lub rozpoznawalnych ponad wszelką wątpliwość motywów do promocji produktu bądź usługi.

Licencja – skuteczny sposób na zwiększenie sprzedaży

Powszechne dziś jest korzystanie z osób medialnych, aby podnieść sprzedaż produktów. Bohaterowie licencyjni w odróżnieniu od celebrytów są „bezpieczni”, tzn. gwarantują niezmienność wizerunku i zachowań. Licencjobiorca na starcie otrzymuje wartość w postaci zbudowanej rozpoznawalności marki, najczęściej ciągłej aktywności komunikacyjne (np. emisje serialu lub filmów, kampanie towarzyszące premierom kinowym, profile w social mediach docierające do wielu tysięcy/ milionów osób). Nieoceniona pomoc dla licencjobiorców to także dostęp do bazy gotowych materiałów retail-marketingowych. Materiały reklamowe nie są tworzone od zera, a jedynie przeformatowywane na lokalne potrzeby.

Przy rozważaniach dotyczących posiadanie licencji ważne jest posiadanie profesjonalnego Partnera –  który rozumie świat marek licencyjnych i lokalny rynek, analizuje trendy i reprezentuje wartościowe na rynku licencje. Jego rola to pomoc w nawiązaniu współpracy licencyjnej. Nie kończy się ona jednak na podpisaniu kontraktu. Agent licencyjny wspiera lokalne firmy na samym początku drogi, współpracuje z nimi podczas tworzenia produktów, prowadzenia działań komunikacyjnych oraz promocji w sieciach sprzedaży. „Linkuje” partnerów, aby jeszcze bardziej mogli zwiększyć swoją sprzedaż, koordynuje działania wielu partnerów (tzw. aktywności „cross-category”) dla wybranej licencji. Najczęściej firmy realizują działania promocyjne uwzględniające wyłącznie swoje produkty. Bywa, że mają zakaz bezpośredniego kontaktu z przedsiębiorstwami ze swojej kategorii, z konkurencją. Agent jako koordynator aktywności w sposób zgodny z procesami w danej firmie prowadzimy projekt. Możliwa jest zatem aktywność retailowo – marketingowa z udziałem kilku stron. Agent to również bardzo cenne źródło wiedzy. Podpisanie kontraktu to początek owocnej i często wieloletniej współpracy.

Bardzo ważna jest współpraca z firmą, jaka zachowuje powyższe standardy. Elc Brands jest największą agencją licencyjną w regionach CEE, Rosji i CIS mająca w swoim portfolio regionalnie wiele mocnych brandów. Współpracuje m.in. z największymi studiami filmowymi z Hollywood (NBCUniversal, Sony Pictures i Warner Bros), wśród naszych licencjodawców są także: Coca-cola, Discovery, IMPS, MGA Entertainment, APC Kids, Rainbow, Strika, kluby piłkarskie Liverpool i Legia. Regionalnie mamy w swoim portfolio m.in. Trolle, Minionki, Jurassic World, Dragons (Jeźdźcy Smoków), Spirit (Mustang: Duch wolności), Madagaskar, Kung Fu Pandę, Ghostbuster (Pogromcy duchów), Smerfy, L.O.L, a także Batmana, Supermana, Scooby Doo, Toma & Jerry’ego, Looney Tunes…i wiele innych *Reprezentacja poszczególnej licencji zależy od terytorium.

Powszechne jest przekonanie, iż licencja to drogie narzędzie, co nie jest prawdą. Wielu licencjobiorców Elc Brands to firmy lokalne (nawet nieduże przedsiębiorstwa – np. cukiernia w Krakowie). Koszt zakupu licencji jest kalkulowany indywidualnie. Pod uwagę bierze się wielkość produkcji – plany sprzedażowe, zakres terytorialny licencji itd. Wyceniając zakup licencji, opieramy się przede wszystkim na biznesplanie otrzymanym od klienta. To pierwszy krok w rozmowach.

artykuł eksperta

ANNA PRZYBYLSKA

 

Country Manager w Polsce w wiodącej agencji licencyjnej Elc Brands, reprezentującej najmocniejsze bajkowe brandy dla dzieci. Wraz z zespołem ekspertów na rynku polskim z sukcesami współpracuje z największymi polskimi firmami, rozwijając ich sprzedaż i ofertę dzięki wykorzystywaniu najmocniejszych światowych licencji dziecięcych. Pisze artykuły eksperckie do magazynu Rynku Zabawek, współpracuje z polskimi stowarzyszeniami, min Polskim Stowarzyszeniem Zabawek i Artykułów Dziecięcych. 16 lat doświadczenia we współpracy marketingowej z największymi brandami i firmami na rynku w Polsce i CEE, prywatnie żona, mama dwóch synów. Elc Brands to jedna z wiodących agencji licencyjnych w Polsce, Europie Środkowo- Wschodniej, Rosji i krajach WNP. Agencja współpracuje z największymi światowymi markami w branży rozrywkowej i dziecięcej, od filmowych superbohaterów poprzez popularne kluby piłkarskie, brandy muzyczne i zespoły, aż po ponadczasowe postacie z kreskówek. Firma na rynku polskim ma wspaniałe relacje z najlepszymi producentami dóbr konsumenckich w tym głównie produktów dla dzieci i młodzieży, liderami w swoich kategoriach jak zabawki, produkty spożywcze, ubrania i wiele innych. Pomaga także polskim biznesom w rozwoju ich sprzedaży, dotarciu do nowych konsumentów i odbiorców, a także wspiera w dystrybucjach w nowych kanałach - poprzez użycie mocnej światowej licencji. Jeśli są Państwo zainteresowani licencją, ja lub mój zespół chętnie odpowiemy na Państwa pytania.
 aprzybylska@elcbrands.com

Opublikowane przez: Joanna Łuczkowska
x
Zapisz się do newslettera