X
X
Menu główne
Menu kategorii
facebook

"Zabawki to nasza pasja. Wierzymy, że to ona stworzyła z nas lidera na rynku dystrybucji." - rozmowa z Panem Piotrem Kurzeją, Rekman

21 Wrz 2020

"Zabawki to nasza pasja. Wierzymy, że to ona stworzyła z nas lidera na rynku dystrybucji." - tak czytamy na stronie firmy Rekman. Firma znajduje się w czołówce największych dystrybutorów zabawek w Polsce. Należy do Grupy Kapitałowej AB, największego dystrybutora sprzętu elektronicznego (IT, CE, TELECOM oraz RTV-AGD) w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. O sukcesie marki, oczekiwaniach odbiorców oraz prognozach w branży dziecięcej na kolejne lata, rozmawiamy z Panem Piotrem Kurzeją, Dyrektorem Wykonawczym Rekman Sp. z o.o.

***

Firma Rekman działa na rynku od ponad 27 lat i znajduje się w czołówce największych dystrybutorów zabawek w Polsce. Proszę zdradzić, jak osiąga się taki sukces?

Nasz dynamiczny rozwój wynikał przede wszystkim z sukcesywnego rozszerzania naszej oferty produktowej. Niebagatelną rolę odegrali również ludzie, którzy tworzyli firmę. Dzisiaj jesteśmy strategicznym partnerem dystrybucyjnym dla większości światowych producentów zabawek. W naszej ofercie znajduje się ponad 20 000 produktów oraz przeszło 600 najbardziej znanych marek z całego świata. Nie tylko szeroka oferta jest naszym atutem. Posiadamy również nowoczesne zaplecze logistyczne, zlokalizowane w jednym z najnowocześniejszych centrów dystrybucyjnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, należącym do Grupy Kapitałowej AB SA, której jesteśmy częścią. Umożliwia to nam obsługę każdego klienta – sieci handlowej, sklepu stacjonarnego, czy sklepu internetowego. Proponujemy szereg ułatwień i rozwiązań wspomagających sprzedaż niezależnie od tego, w jaki sposób klient ją prowadzi.

Z Pańskiego doświadczenia i wiedzy jak określa Pan poziom rynku zabawek w Polsce? Czy rodzimy rynek branży dziecięcej powoli zaczyna konkurować z rynkami światowymi?

Rynek zabawek w Polsce każdego roku notuje wzrosty, i to nie tylko w Europie, ale i na świecie. Rośnie również eksport zabawek z Polski. Jak wskazują dane, polscy producenci obsługują około 150 rynków na całym świecie.

Od jakiegoś już czasu zauważamy, że konsumenci coraz bardziej doceniają rodzime marki dobrych jakościowo zabawek. Nie bez znaczenia są tu kampanie typu „dobre, bo polskie”. Obserwujemy tez coraz większą świadomość konsumentów przy wyborze zabawek dla swoich pociech.

Czy zauważa Pan pewne tendencje i trendy zakupowe? Co najlepiej się sprzedaje?

Branża zabawkowa jest mocno sezonowa. Popularność produktów często wiąże się z premierą filmu albo gry. Zmieniają się również gusta konsumentów. Bez wątpienia najlepiej sprzedają się klocki, gry i zestawy edukacyjne. Rodzice już od jakiegoś czasu doceniają walory edukacyjne zabawek, w myśl hasła: nauka poprzez zabawę. Ciągłym zainteresowaniem cieszą się zabawki licencyjne. Każdego roku pojawia się premiera nowego filmu np. Disneya, czy Marvela, a co za tym idzie pojawiają się nowe produkty z ulubionymi dziecięcymi bohaterami. W ostatnich sezonach mieliśmy też do czynienia z boomem na produkty do kolekcjonowania. Fenomenem okazały się figurki L.O.L. od MGA. W tej chwili w ofercie największych producentów zabawek znajdują się produkty do kolekcjonowania, ukryte w różnego rodzaju opakowaniach, które ujawniają zawartość dopiero po otwarciu.

Jak czas pandemii wpłynął na branżę - nastąpił jej rozkwit czy spowolnienie?

Pandemia koronawirusa spowodowała, że wszyscy znaleźliśmy się w nietypowej sytuacji, do której nikt nie był przygotowany. Dla naszej branży Q2 2020 roku oznaczał zamknięcie sklepów tradycyjnych na czas nieokreślony. Jako operator największej w Polsce franczyzowej sieci sklepów z zabawkami, zrzeszającej blisko 170 sklepów stacjonarnych, stanęliśmy przed nie lada wyzwaniem. Znaczna część naszych sklepów, jeszcze w marcu nie posiadała bowiem sklepów internetowych, tak więc ich funkcjonowanie zostało mocno ograniczone lub całkowicie wstrzymane. Rozkwit natomiast notowaliśmy w obszarze e-commerce, gdyż sprzedaż zabawek przeniosła się do Internetu.

I tutaj wyszliśmy naprzeciw potrzebom naszych klientów, oferując wsparcie i uproszczony proces założenia sklepu internetowego z naszą ofertą, a także współpracę na zasadzie dropshippingu, dla każdego chętnego podmiotu.

Pozytywnym efektem pandemii dla naszej firmy była organizacja wirtualnych targów zabawek. Z taką myślą nosiliśmy się już od dawna, a pandemia decyzję o przeniesieniu kontraktacji w sferę online przyspieszyła. Pionierskie targi okazały się dużym sukcesem, do tego stopnia, że na prośbę klientów przedłużyliśmy kontraktacje, która trwa do 30.09.2020

Czego według Pana brakuje na polskim rynku zabawek? Czego oczekują kupujący i przedsiębiorcy?

Kupujący jak zawsze oczekiwać będą nowości i dobrych jakościowo produktów. Z kolei przedsiębiorcy stabilności i dostępności towarów. Branża cały czas się rozwija i myślę, że kluczową rolę odegra sprawna logistyka połączona z dostępnością towarów. Istotną rzeczą będzie nowy sposób prezentacji produktów, idący w kierunku wirtualnych showroomów i wirtualnych doradców. Usprawni to cały proces zakupowy.

Jakie według Pana będą kolejne lata branży dziecięcej w Polsce?

Myślę, że branża będzie notować dalsze wzrosty. Popularność poszczególnych segmentów zabawek będzie się przesuwać pomiędzy klockami, grami, a produktami do uprawiania sportów. Na znaczeniu będą zyskiwać też zabawki digital. Coraz istotniejszą rolę będą odgrywać zabawki ekologiczne, w związku ze zwiększającą się świadomością rodziców w tym obszarze. Z kolei sama branża zabawkarska przejdzie zapewne gruntowną transformację cyfrową i przeniesie się w sferę online. Na
pewno mocny wpływ na branżę będzie miało wejście do gry na polskim rynku firmy Amazon.

Czym firma Rekman zaskoczy w najbliższym czasie?

W najbliższym czasie klienci poznają nowe marki Rekman tj. Malowany Las oraz Tesoro. Malowany Las to piękne zabawki drewniane. Stawiamy tu na najwyższą jakość, walory edukacyjne oraz naturalne materiały. Pod marką Tesoro kryją się rowerki i wózki dla dzieci, a także produkty outdoorowe, tj. trampoliny i huśtawki. Poszerzamy również ofertę o artykuły dla dzieci – wózki i jeździki popularne na polskim rynku.  Będziemy również rozwijać naszą platformę targową. Tak, by była jeszcze atrakcyjniejszą platformą do prezentacji oferty naszych dostawców i jednocześnie wygodniejszym miejscem zakupów dla naszych klientów.

Polecamy także:

Kinder wprowadza nową aplikację mobilną, która ożywia zabawki

Opublikowane przez: Joanna Łuczkowska
x
Zapisz się do newslettera